Je gaat vaak niet voor niets scheiden. Jullie zijn er allebei over eens dat een toekomst samen niet meer realistisch is. Relatietherapie heeft niets opgeleverd en een weekend samen, met de hoop een goed gesprek te voeren, heeft ook niet goed uitgepakt. Het zijn verhalen die we vaker in onze praktijk tegenkomen. In pieken van emotie is het makkelijk om de schuld (onbewust) op een ander te schuiven, maar hierdoor komt vaak bij de ander ook een bepaalde emotie los. Verwijten maakt meer kapot dan je lief is. Het wekt irritatie en de communicatie wordt er niet beter op.

Stop met ja-maren

Hoe vaak val je terug op de zin ‘Ja maar’? ‘Ja maar’ is in feite NEE zeggen. Probeer niet alles te weerleggen, maar luister naar wat je partner te zeggen heeft. De toon maakt de muziek, dus ook de manier waarop jij reageert. Vaak is het je eigen gemis, je gelijk willen halen ten opzichte van de ander, maar wat is jouw aandeel in dit verhaal?

Wat zegt het over jou

Je irriteert je aan de ander, doet niet wat je verlangt en zegt dingen die eigen waarheden zijn. Waar komt de irritatie vandaan? Wat zegt het over jou? Of over de verwachting die je hebt naar de ander toe. Vaak hebben mensen een verwachting van een partner, die zij niet waar kunnen (of willen) maken. Doordat jij een bepaald verwachtingspatroon neerlegt bij een ander, groeit de irritatie als deze niet wordt waargemaakt. Dus is het wel reëel om iets van de ander te verwachten of is het een kwestie van accepteren dat het niet gaat zoals je verwacht.

Hoe vang ik een verwijt op?

Logisch dat je geneigd bent om in de weerstand te gaan of om hetzelfde te gaan doen. Het enige wat dit oplevert is nog meer irritatie en gekibbel. Hoor aan wat de ander te zeggen heeft en vraag jezelf af waarom je je aangevallen voelt. Op een rustige manier kun je aangeven dat jij dit anders ervaart, zonder te wijzen naar de ander. Moeilijk, dat zeker.